Monday, February 1

Mari masak Tart Telur..

Hari ini first time ibu wat tart telur.. jadi ke idak??? huhu.. skang masa ibu tulis ni.. ngah ada dalam oven.. hope hope jadilah..

meh resepinya ialah:


Bahan-bahan ( utk satu bekas tart yg besar tuh )

  • bahan utk crust : 2 cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan gula halus
  • 1/2 teaspoon baking powder
  • 1/4 teaspoon garam
  • 1/2 cawan butter (bhgikan kpd 8 bhgn kecil2)
  • 2 biji telur
  • bahan utk filling : 1 cawan susu cair
  • 4 biji telur
  • 1 cawan gula halus
  • 1 cawan air
  • 1 tbs tapung kastard
  • ½ tsp vanilla essence

Cara-cara

  1. Utk buat crust : Masukkan tepung, gula, baking powder dan garam ke dlm doh mixer/food processor/guna tgn pun boleh. Sebatikan.
  2. Masukkan butter. Sebatikan.
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Tunggu hingga menjadi bentuk doh.
  4. Cara utk buat filling dia pulak : Pukul gula dan telur.
  5. Masukkan semua (bahan filling) yg belum dimasukkan. Kacau hingga sebati.
  6. Tekan2 doh ke dalam bekas tart/pie. Then tuang je bahan filling ke dalam acuan bekas tart yg diletakkan doh tadi.
  7. Bakar dlm oven. linda agak2 jer temp dia. huhu. agak2 nmpk mcm dah kekuning orangean tuh masak la tuh! hihi. tunggu sejuk baru potong tau!
  8. Selamat menjamu selera!
Kredit kat myresepi.com.

tunggu.. kalau jadi ibu upload gambo.. kalau idak.. maknanya tak jadi la.. wakkakaa

Jam Berapa Dah Ni???

Cerita-Cerita Lama

Blog Rakan